Onderhoud staat bij de meeste vastgoedbezitters niet bovenaan het prioriteitenlijstje. Toch is goed onderhoud van groot belang en zorgt niet alleen voor tevreden huurders, maar ook voor een besparing van onderhoudskosten op de lange termijn. Maar hoe zorgt u er nu voor dat het beschikbare budget voor onderhoud niet wordt overschreden en hoe kunt u het beste rekening houden met onverwachtse kosten? We hebben 4 handige tips voor u op een rijtje gezet die u helpen het onderhoud van uw vastgoed goed te regelen!
4 tips voor goed onderhoud van uw vastgoed
Zo regelt u het onderhoud van uw vastgoed – 4 tips
1. Maak een plan
Waarschijnlijk heeft u een bepaald onderhoudsbudget beschikbaar voor het aankomende jaar, of misschien zelfs jaren. Maar dat budget is waarschijnlijk niet voldoende om al het benodigde onderhoud aan uw vastgoed uit te voeren. Daarom is het verstandig om een plan te maken en prioriteiten te stellen. Welke onderdelen moeten er écht worden aangepakt en wat is er mogelijk met de beschikbare bronnen? Zo’n plan biedt houvast en zorgt ervoor dat u aan het einde van de rit niet in de knel komt met uw budget. Zorg er wel voor dat het plan flexibel is en rekening houdt met onverwachtse onderhoudskosten.
Wat valt er eigenlijk onder onderhoud?
Onderhoud van uw vastgoed omvat het schoonmaken, inspecteren en vervangen en repareren van de verschillende systemen en componenten van een gebouw. Bijvoorbeeld van de mechanische installaties.
2. Inspecteren, inspecteren, inspecteren
Met onderhoud proberen we buitensporige onderhoudskosten in toom te houden. Preventief onderhoud noemen we dat. Inspecteren is daar een belangrijk onderdeel van en is daarom verstandig om in uw onderhoudsplan op te nemen. Voor de meeste mechanische installaties en machines is er tweejaarlijks of jaarlijks een inspectie nodig. Zorg ervoor dat deze inspecties goed worden ingepland en uitgevoerd. Zo voorkomt u dat er grote noodreparaties moeten worden gedaan. Bovendien houdt u zo beter zicht op de kosten voor onderhoud.
3. Wat besteedt u uit?
U kunt ervoor kiezen om al het onderhoud uit te besteden aan externe partijen, een eigen onderhoudsteam in dienst te nemen of een combinatie hiervan. In het algemeen wordt een eigen onderhoudsteam vaak ingezet voor routinematig en preventief onderhoud en wordt er een contract afgesloten met externe partijen voor groot en onverwachts onderhoud. U kunt uw keuze baseren op de kosten, kwaliteit, het gemak, de gewenste flexibiliteit en de benodigde expertise.
Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om het volledige technische beheer van uw vastgoed uit te besteden aan een vastgoedmanagementkantoor. In dat geval heeft u geen omkijken naar het onderhoud van uw pand en worden bovendien alle noodreparaties ook door deze partij geregeld. Net als de (financiële) administratie.
Wist u dat de meeste klachten en zorgen van huurders over de schoonmaak van een gebouw gaan?! Wilt u uw huurders tevreden houden? Onderschat schoonmaak dan niet!
Lucas Wallet – Technisch manager HVMS
4. Ga in gesprek met de huurders
Onderhoud zorgt niet alleen voor minder kosten, maar ook voor tevreden huurders. Mits het goed gebeurt. Het organiseren van een periodieke vergadering helpt hierbij. Zo bent u goed op de hoogte van wat er speelt onder de huurders en kunt u hier actie op ondernemen. Huurders maken zich vaak zorgen over onderwerpen die te maken hebben met onderhoud, zoals de schoonmaak en het vervangen van onderdelen. Daarom is het belangrijk om hierover in gesprek te gaan, deze zorgen serieus te nemen en op te lossen door actie te ondernemen. Bovendien helpen de huurders u op deze manier preventief onderhoud uit te voeren.
Aan de slag!
Het goed onderhouden van uw vastgoed heeft veel voordelen. Met een overzichtelijk en flexibel plan krijgt u het onderhoud op orde. Neem in het plan op welk onderhoud u wel en niet uitbesteedt en ga periodiek in gesprek met uw huurders. Wilt u sparren over het onderhoud van uw vastgoed? Neem dan gerust contact met onze specialisten op!
Misschien vindt u dit ook interessant
Telefonische bereikbaarheid van afdelingen
Geachte relatie, Hiermee brengen wij u graag op de hoogte met een aanpassing in de kantoororganisatie wat betreft de directe bereikbaarheid. De telefoon zal op werkdagen bereikbaar zijn van 8.30 uur tot en met 11.00 uur, hierna zal de telefoon doorgeschakeld worden...
Hoe pakt u het verduurzamen van uw VvE aan?
Steeds meer mensen nemen maatregelen om hun woning te verduurzamen. Maar voor een VvE is dat nog best een uitdaging. Het verduurzamen van een VvE is niet alleen een grotere ingreep, alle leden moeten het ook eens zijn met de maatregelen. En bovendien moet er voldoende...
Voorkom verrassingen door brand – het belang van de verzekeringsvoorwaarden
Wist u dat uw bedrijfsverzamelgebouw aan allerlei voorwaarden moet voldoen om goed verzekerd te zijn voor schade door brand? Uw verzekeraar vergoedt namelijk alleen het volledige schadebedrag wanneer het pand aan bepaalde eisen voldoet. Zo moet u bijvoorbeeld een NEN...