Al dat thuiswerken betekent lege kantoren en heeft onvermijdelijk invloed op de huisvesting van bedrijven. Misschien vraagt u zich als ondernemer wel af of u eigenlijk nog wel kantoorruimte nodig heeft en hoe u uw vastgoed kunt aanpassen aan de nieuwe situatie. Eén ding is zeker; kantoorruimte blijft belangrijk, ook na de pandemie. We hebben drie stappen voor u op een rijtje gezet die u helpen om uw kantoorruimte slim in te zetten tijdens en vooral ook na de coronacrisis.
in 3 stappen goed voorbereid op het ‘nieuwe normaal’
1. Bepaal de mate van thuiswerken
Voor sommige van uw werknemers is het thuiswerken waarschijnlijk prima bevallen. Maar voor een aantal misschien ook helemaal niet. Daarom is het belangrijk om toch een kantoorruimte aan te houden. Bovendien hebben we allemaal gemerkt dat het zo nu en dan toch best fijn is om even naar kantoor te kunnen om je collega’s (uiteraard op afstand) te ontmoeten in plaats van wéér een digitaal overleg te organiseren. In het nieuwe normaal zal het kantoor een hele nieuwe rol gaan vervullen. Die van een ontmoetingsplaats waar je naar toe gaat voor sociale interactie en samenwerking. Dit heeft invloed op het aantal vierkante meters dat u nodig heeft voor uw bedrijf.
Ga daarom eens in gesprek met uw werknemers over de manier van werken na de pandemie. Hoe vaak denken ze bijvoorbeeld op kantoor te zijn? En welke lijn trekt u daarin? Geven u en uw werknemers de voorkeur aan volledig op afstand werken of juist met het hele team op locatie? Voor de meeste bedrijven lijkt een meer hybride vorm van een paar dagen thuis en een paar dagen op kantoor uitkomst te bieden.
2. Pas uw vastgoedstrategie aan
Wanneer u in kaart heeft gebracht hoeveel er na de pandemie gebruik zal worden gaan gemaakt van uw kantoorruimte, kunt u uw vastgoedstrategie hierop aanpassen. Vastgoed is een behoorlijke kostenpost voor de meeste bedrijven. Grote kans dat u hier nu op een slimme manier op kunt besparen. Voor de meeste bedrijven zal namelijk gelden dat er meer vanuit huis zal gaan worden gewerkt en minder op locatie. Dit houdt in dat u waarschijnlijk minder vierkante meters nodig hebt. Er zijn allerlei oplossingen voor de ruimte die overhoudt. U kunt natuurlijk op zoek gaan naar een nieuwe en kleinere kantoorruimte of flexplekken huren. Maar u kunt bijvoorbeeld ook een deel van uw kantoor verhuren aan een andere partij.
3. Maak uw kantoorruimte coronaproof
De pandemie heeft veel bedrijven al gedwongen tot het realiseren van verschillende aanpassingen in hun kantoor. Zo is er bijvoorbeeld flink geïnvesteerd in een goed ventilatiesysteem en ook ‘spatschermen’ in ruimtes waar klanten worden ontvangen zijn niet meer weg te denken. En ook wanneer uw werknemers aangeven vooral naar kantoor te komen wanneer er moet worden samengewerkt, moeten individuele werkplekken misschien wel plaatsmaken voor een aantal overlegruimtes. Om uw kantoorruimte goed voor te bereiden op het ‘nieuwe normaal’, zijn dit soort aanpassingen essentieel. Net als ervoor zorgen dat er altijd en overal voldoende afstand kan worden gehouden. Zo houdt u uzelf, uw werknemers en eventuele gasten gezond!
Aan de slag!
Wanneer we deze pandemie echt achter ons kunnen laten is nog een vraagteken. In de tussentijd kunt u de voorbereidingen treffen om ervoor te zorgen dat uzelf, uw werknemers en uw kantoorruimte er alvast helemaal klaar voor zijn. De vastgoedspecialisten van HVMS helpen u graag op weg! Bijvoorbeeld door samen met u te kijken naar een slimme vastgoedstrategie. We helpen u een nieuwe kantoorruimte te vinden of uw oude (gedeeltelijk) te verhuren of verkopen. Neem gerust contact met ons op!
Misschien vindt u dit ook interessant
7 veelgestelde vragen die u helpen het energielabel voor uw bedrijfspand op orde te krijgen
Vanaf 1 januari 2023 moet nagenoeg ieder bedrijfspand in het bezit zijn van minimaal een energielabel C. Voldoet uw vastgoed hier niet aan? Dan mag u uw pand niet meer gebruiken en riskeert u een flinke boete wanneer u dit wel doet. 2023 lijkt nog ver weg, maar toch...